Austin Healey – BN 4

PRIJS: €45000 - JAAR: 1958

Deze Austin-Healey 100-6 is een roadster met twee keer, twee zitplaatsen die eind september 1956 werd aangekondigd en van 1956 tot 1959 werd geproduceerd.
Als vervanging voor de Austin-Healey 100 werd deze gevolgd door de Austin-Healey 3000, samen zijn de drie modellen bekend geworden als de Big Healeys.
Het gaat hier om een zeer gezonde basis met zeer goede mechaniek.
Het lakwerk is in iets minder mooie staat en heeft wat gebruikssporen en patina opgelopen in de loop der jaren.
De 100-6 had een 2 inch (50,8 mm) langere wielbasis dan de 100, een krachtigere zescilindermotor in plaats van de iets grotere inline-vier en voegde twee bijzetstoelen toe (die later optioneel werden).
De carrosserielijnen waren licht gestroomlijnd, een kleinere, bredere radiatorgrille lager geplaatst, een luchtinlaat werd aan de motorkap toegevoegd en de voorruit werd bevestigd.
Dit type is de 2 + 2 BN4
De motor dat in deze Austin Healey zit, is de getunede versie van de BMC C-Series-motor die eerder was gemonteerd op de Austin Westminster, die in 1958 tot 117 pk (87 kW) verhoogde door een herzien spruitstuk en een cilinderkop te monteren.
De voorheen standaard overdrive-eenheid werd optioneel gemaakt.
Eind 1957 werd de productie overgebracht van Longbridge naar de MG-fabriek in Abingdon.
14.436 100-6’s werden geproduceerd voordat de productie in 1959 eindigde. 
Een BN6 van 117 pk (87 kW) werd getest door The Motor magazine in 1959, had een topsnelheid van 103,9 mph (167,2 km / h) en kon accelereren van 0-60 mph (97 km / h) in 10,7 seconden.
Er werd een brandstofverbruik van 20,8 mijl per imperiale gallon (13,6 l / 100 km, 17,3 mpg-US) geregistreerd.
Deze schitterende wagen is de ideale rally wagen voor recreatie rally rijders.

This Austin-Healey 100-6 is a roadster with twice two-seats that was announced in late September 1956 and produced from 1956 to 1959. As a replacement for the Austin-Healey 100, it was followed by the Austin-Healey 3000, together the three models became known as the Big Healeys. This is a very healthy basis with very good mechanics. The paintwork is in a less beautiful condition and has some signs of wear and patina over the years. The 100-6 had a 2-inch (50.8 mm) longer wheelbase than the 100, a more powerful six-cylinder engine instead of the slightly larger inline-four, and added two side seats (which later became optional). The body lines were slightly streamlined, a smaller, wider radiator grille was lowered, an air intake was added to the hood and the windshield was attached. This type is the 2 + 2 BN4 The engine included in this Austin Healey is the tuned version of the BMC C-Series engine previously mounted on the Austin Westminster, which increased to 117 hp (87 kW) in 1958 by installing a revised manifold and cylinder head . The previously standard overdrive unit was made optional. In late 1957, production was transferred from Longbridge to the MG factory in Abingdon. 14,436 100-6s were produced before production ended in 1959. A BN6 rated 117 hp (87 kW) was tested by The Motor magazine in 1959, had a top speed of 103.9 mph (167.2 km / h), and could accelerate from 0-60 mph (97 km / h) in 10 , 7 seconds. Fuel consumption of 20.8 miles per imperial gallon (13.6 l / 100 km, 17.3 mpg-US) was recorded. This beautiful car is the ideal rally car for recreational rally drivers.

?>